Fundacja Powerfly
  • STRONA GŁÓWNA
  • AKTUALNOŚCI
  • O NAS
    • O fundacji
    • Wdrażamy Standardy ochrony małoletnich
    • Zarząd
    • Statut
    • Sprawozdania
  • CO ROBIMY
    • DLA SPORTOWCÓW
    • Szkolenia
    • ADOS-2
    • TUS
    • Terapia ręki
    • Doradztwo zawodowe
      • Wolontariat, a rynek pracy
    • Program Wzmacniania Rodziny
  • PROJEKTY
    • Debiuty w partycypacji
      • Warsztaty planowania partycypacyjnego
      • Debiuty za nami, czas na poradnik.
    • Wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej wśród seniorów
      • Grupy Senioralne wystartowały…
      • Spotkanie z dietetykiem
      • Koniec to taki nowy początek.
    • PoMOC Aktywności Senioralnej
      • „PoMOC Aktywności Senioralnej”- mamy tę moc.
    • Zdrowie i Integracja 55+: Lubuskie w Działaniu
      • Senior Wolontariusz
      • Inicjatyw lokalnych, nigdy dość..
    • „Bledzew Czuje Puls Seniorów”
      • „Zajęcia dla Seniorów i Mieszkańców Gminy Bledzew – Aktywność, Zdrowie, Społeczność”
    •  „W zdrowym ciele, zdrowy umysł z Pajacykiem”
      • Rejestr opinii i skarg
      • Kiedy warto ściągnąć dziecko z tronu?
  • KONTAKT
  • WESPRZYJ NAS
    • Darowizny
    • Fanimani
2025-07-07

Kiedy warto ściągnąć dziecko z tronu?

Kiedy warto ściągnąć dziecko z tronu?
2025-07-07

Kiedy warto „ściągnąć dziecko z tronu”?

O granicach, nadopiekuńczości i zdrowym rozwoju dziecka

5 lipca 2025 r. w Międzyrzeczu odbyły się warsztaty dla rodziców i opiekunów pt. „Kiedy warto ściągnąć dziecko z tronu?”. Spotkanie poruszyło bardzo ważny i często bagatelizowany temat – jak nadopiekuńczość oraz brak zasad mogą niepostrzeżenie wyrządzić dziecku krzywdę. Dla tych, którzy chcą wrócić do najważniejszych treści – przygotowaliśmy krótką, merytoryczną ściągę.

Dlaczego nadmierna opieka szkodzi?

Choć większość rodziców działa z miłości i troski, to nadmierne chronienie dziecka przed światem i stresem może w dłuższej perspektywie przynieść skutki odwrotne od zamierzonych. Psychologia mówi wprost:
1) Nadopiekuńczość uczy dziecko, że świat jest niebezpieczny, a ono samo sobie nie poradzi.
2) Sprzyja rozwojowi lęków, nieśmiałości i problemów z radzeniem sobie z trudnościami.
3) Zaburza naukę samoregulacji emocji – dzieci częściej reagują wybuchami złości, są mniej odporne psychicznie.

A co, jeśli nie ma żadnych granic?

Z kolei całkowity brak zasad (tzw. styl permisywny, „bezstresowy”) prowadzi do innego zestawu problemów.
1) Dziecko, które nie zna reguł i nie doświadcza naturalnych konsekwencji, ma trudności z samokontrolą i odpowiedzialnością.
2) Często bywa impulsywne, gorzej radzi sobie w szkole, ma kłopot z przyjmowaniem krytyki czy przegrywaniem.
3) W dorosłości może podejmować ryzykowne decyzje i gorzej funkcjonować w relacjach.

Jakie są długofalowe skutki?

Badania pokazują, że dzieci wychowywane w zbyt chroniącym lub pozbawionym zasad domu częściej w przyszłości:

  • cierpią na zaburzenia lękowe i depresyjne,
  • mają niższą samoocenę i mniejszą wiarę w swoje kompetencje,
  • mają problemy z ustalaniem zdrowych granic w relacjach.

Naukowcy łączą takie doświadczenia z gorszym stanem zdrowia, a nawet krótszym życiem (wyższy poziom kortyzolu i chroniczny stres robią swoje).

To co w takim razie działa najlepiej?

Najzdrowszym stylem wychowawczym okazuje się styl autorytatywny – czyli ciepło + granice.
Kochający, ale stanowczy rodzic, opiekun który jasno mówi, czego oczekuje, tłumaczy dlaczego i pozwala dziecku doświadczać skutków jego wyborów, wychowuje pewniejsze siebie, odpowiedzialne i emocjonalnie stabilne dziecko.

„Ściągnięcie dziecka z tronu” to wcale nie jest odebranie mu miłości – to najlepszy prezent na przyszłość. Dzięki jasnym granicom, Twoje dziecko stanie się pewniejsze siebie, nauczy się radzić sobie z wyzwaniami i zbuduje zdrowe relacje. A Ty – zyskasz spokojniejsze serce.

 

Kilka praktycznych wskazówek:

✅ Pozwól na samodzielność – nawet jeśli oznacza to drobne potknięcia.
✅ Ustal proste zasady i bądź w nich konsekwentny.
✅ Nie wyręczaj we wszystkim – naucz dziecko, jak rozwiązywać problemy.
✅ Rozmawiaj o emocjach, pokazuj, że są w porządku, ale pomagaj je nazywać i regulować.
✅ Nie bądź „kolegą, przyjacielem” kosztem bycia przewodnikiem – dziecko potrzebuje rodzica, który da mu poczucie bezpieczeństwa poprzez ramy.

507993044_717675277902652_1907549731209272677_n
Zasada nr 1
Zasada nr 2
Zasada nr 3
Zasada nr 4

Projekt realizowany dzięki wsparciu PAH – Program Pajacyk – Polska Akcja Humanitarna

Poprzedni artykułRejestr opinii i skarggrafika ozdobnaNastępny artykuł ADHD w rodzinie – co naprawdę wiemy i czego nadal się boimy?

Ostatnie wpisy

ADHD w rodzinie – co naprawdę wiemy i czego nadal się boimy?2025-07-21
Kiedy warto ściągnąć dziecko z tronu?2025-07-07
Rejestr opinii i skarg2025-05-11

Tagi

canva Debiuty w partycypacji dzieci Edukacja Emocje Innowacje Międzyrzecz News Psychologia Relacje Rozwój SENIORZY social SPORT szkolenia Ustawa Kamilka warsztaty webinarium wolontariat Wsparcie WSPÓŁPRACA ZDROWIE ZESPÓŁ

Ostatnie wpisy

ADHD w rodzinie – co naprawdę wiemy i czego nadal się boimy?2025-07-21
Kiedy warto ściągnąć dziecko z tronu?2025-07-07
Rejestr opinii i skarg2025-05-11

Polityka bezpieczeństwa

© 2024 Fundacja Powerfly. Wszelkie prawa zastrzeżone.